موزهٔ آذربایجان یکی از مهمترین موزههای ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار گرفتهاست. در این موزه که به عنوان دومین موزه باستانشناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته میشود، آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شدهاند. آندره گدار -باستانشناس فرانسوی- نقشهٔ تنظیمی بنای موزهٔ آذربایجان را با الهام از معماری محلی در آذربایجان ایران تهیه نموده و اسماعیل دیباج -رئیس وقت ادارهٔ فرهنگ تبریز- آن را ترسیم نمودهاست.
پیشزمینه
در سالهای ۱۳۰۶ و ۱۳۰۷ خورشیدی نمایشگاهی از سکههای تاریخی تبریز در کتابخانهٔ تربیت برقرار شد. در پی همین نمایشگاه طرح تأسیس موزهٔ آذربایجان در این شهر مطرح گردید. با این حال اجرای طرح بنای موزه آذربایجان مدتها به طول انجامید. در این سالهای آثار تاریخی و هنری کماکان در تبریز به نمایش گذاشته میشد. در یکی از مهمترین این نمایشگاهها در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، ۲۰۲ عدد اثر تاریخی متعلق به موزهٔ ایران باستان به تبریز فرستاده شد تا در کتابخانهٔ ملی این شهر به نمایش گذاشته شود. بعدها نیز آثار و اشیای تاریخی تبریز در دبیرستان نجات این شهر نگهداری شده و به نمایش درمیآمدند. سرانجام در اردیبهشت ۱۳۳۷ خورشیدی بنای موزهٔ آذربایجان آغاز شد و این موزه بهطور رسمی در سال ۱۳۴۱ خورشیدی به بهرهبرداری رسید.
سالنها
موزهٔ آذربایجان از ۳ سالن به متراژ ۸۰۰ متر مربع و سالن مخصوص نمایش سکهها و مهرهای تاریخی ایران در طبقهٔ اول تشکیل یافتهاست.
طبقه همکف
در طبقهٔ همکف موزهٔ آذربایجان، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شدهاند که سفالهای مربوط به تپهٔ اسماعیلآباد با هفت هزار سال قدمت، از تاریخیترین آثار این بخش بهشمار میروند. قدمت سنگهای معدنی «سرپانتین» که در جیرفت یافته شدهاند نیز به دوران پیش از تاریخ میرسد؛ برروی این سنگها تصاویری از گیاهان و حیوانات گوناگون نقش بستهاست. همچنین مجسمهٔ الههٔ زن که در رستمآباد گیلان یافته شده، سه هزار سال قدمت دارد؛ این مجسمه ارزش زن را در دوران ایران باستان به تصویر کشیدهاست. ریتونهای مربوط به دو تا سه هزار سال پیش نیز در این موزه نگهداری میشوند.
اجساد مرد و زنی که مربوط به سه هزار سال پیش هستند در سال ۱۳۷۸ خورشیدی و در پیرامون مسجد کبود یافت شدهاست. این اجساد از بقایای گورستان سه هزار سالهای محسوب میشوند که برای بازدید عموم به موزه آذربایجان انتقال یافتهاند. سنگ بسمالله اثر محمدعلی قوچانی نیز در انتهای سالن طبقه همکف قرار گرفتهاست. چهار قسمت از این سنگ پنجقسمتی قاب آن و یک قسمت باقیمانده نیز متن آن است.
۱. اگر خاطره یا تجربهای درباره این مکان دارید اینجا بهترین جا برای به اشتراکگذاری اون هست.
۲. لطفا فقط دیدگاه، خاطره یا تجربیاتتون در مورد مکان فوق رو اینجا بنویسید. برای تماس با ما یا مشارکت در پروژه به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.