تبریزتریپ

Nazar-Amulet
تبریزتریپ به شما نیاز دارد!
Travels Cover
وبلاگ تبریزتریپ

کافه عاشیق‌لار (تیرانداز)

چهارشنبه، 8 فروردین 1397 کافه عاشیق ها و موسیقی آذربایجان

کافه عاشیق‌لار (به ترکی: آشیق‌لار قعفه‌سی) یا کافه تیرانداز مکانی‌ست که از دیرباز عاشیق‌های آذربایجانی (در مورد موسیقی آشیقی آذربایجان بیشتر بخوانید) در این مکان جمع می شوند و با یکدیگر دئیشمه یا مشاعره موسیقیایی می کنند. دئیشمه به این صورت است که یکی از عاشیق ها داستانی را به صورت بداهه با شعر و موسیقی روایت می کند و به محض تمام شدن عاشیق بعدی باید با بداهه خوانی و بداهه نوازی به وی پاسخ دهد. محل اجتماع عاشیق ها، بیشتر برای بردن عاشیق به عروسی ها به آنجا می آمدند. در سالهای بعد از انقلاب و چندین سال بعد از انقلاب مخصوصن ماه رمضان بعد از افطار، عاشیق ها به ترتیب در آنجا برنامه اجرا می کردند و بسیار شلوغ می شد.
اجرا در قهوه‌خانه همواره بعنوان یکی از ویژگی‌های موسیقی عاشیقی در نظر گرفته شده است.البته قهوه‌خانه‌هایی که به اجرای عاشیقی اختصاص داشته، و در نتیجه به بنام قهوه‌خانه عاشیقلار شناخته شوند، کم هستند. برای مثال، در تبریز عاشیقلار قهوه سی مشخصا به قهوه‌خانه حسین تیرانداز در مقابل باغ گلستان اطلاق می‌شد. این قهوه‌خانه در آغاز پاتوق پهلوان‌ها و شعبده بازانی بود که در گجیل قاپوسی نمایش می‌دادند. تماشا گران بعد از اتمام نمایش به قهوه‌خانه رفته و در ضمن صرف چای به اجرای عاشیقها گوش می‌دادند. فعالین چپ در دهه پنجاه پای عاشیق عبدالعلی نوری و عاشیق حسن اسکندری را به این قهوه‌خانه باز کرده و آنجا را به محفل روشنفکری تبریز تبدیل کردند. قهوه‌خانه که سابقاً اغلب محل مراجعهٔ روستاییان بود به تدریج پر از دانشجویان و جوانان می‌شد. حتی برخی از مسافرینی که به تبریز می‌آمدند (اعم از فارس یا ترک) سراغ قهوه‌خانهٔ عاشیقها را می‌گرفتند. قهوه‌خانه همیشه مملو از جمعیت بود. صاحب قهوه‌خانه، کنار در ورودی روی یخچال ویترینی می‌نشست و به هر کسی که وارد قهوه‌خانه می‌شد یک نوشابهٔ اجباری (به عنوان ورودیه) باز می‌کرد و به دستش می‌داد. عاشیقها یکی پس از دیگری ساز بدست می‌گرفتند و در میان جمعیت جوان حاضر در قهوه‌خانه می‌گشتند و آوازهای مورد تقاضای آنان را می‌خواندند.

نمونه‌ای از اجرای یک عاشیق (بازنشر از وبلاگ سیزدهم)

 

آدرس: باغ گلستان، فلکه ترمینال قدیم، ۱۷۰ متر به سمت چهارراه گجیل.

 

 

منابع: ویکی‌پدیا، وبلاگ سیزدهم

کباب‌سرای ریحان

چهارشنبه، 8 فروردین 1397

کباب خوشمزه و عالی که مزه اش هیچ وقت از یادتان نمیرود، محیط و فضای خوبی دارد و دکورش هم سفید و روشن است .

شعبه ۱: تبریز- دروازه تهران- نرسیده به هتل مرمر
شعبه ۲: تبریز، ولیعصر، فلکه بهارستان

 

غذای کباب‌سرای ریحان

کباب‌سرای ریحان

غذای کباب‌سرای ریحان

کباب‌سرای ریحان

منبع:همگردی

کباب‌سرای هیزم

چهارشنبه، 8 فروردین 1397 کباب سرای هیزم

آدرس: جاده شاه‌گؤلی، نرسیده به فلکه شاه‌گؤلی

 

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

غذای کباب‌سرای هیزم

کباب‌سرای هیزم

 

کافه رستوران قصر چینی

چهارشنبه، 8 فروردین 1397 کافه رستوران قصر چینی

اگه به این کافه رستوران رفتید انتظار منوی چینی نداشته باشید، اسم این رستوران فقط به دلیل نوع معماری ساختمان قصر چینی شده، البته چند نوع غذای ژاپنی (من‌جمله سوشی) هم در آن پیدا می‌شود ولی بیشتر غذاها ایرانی هستند. این رستوران مناسب ملاقات کاری، قرارهای دونفره و میهمان خارجی و ویژه هست. همچنین با وجود پارکینک و ظرفیت پذیرایی از ۲۰۰ نفر می‌تواند گزینه مناسبی برای میهمانی‌های شما باشد.

آدرس: تبریز میدان فهمیده، ابتدای تفرجگاه ساغلیخ یولی (جاده‌ی سلامتی) از سمت شهرک باغمیشه.

منبع: همگردی

یخچال قائم‌مقام فراهانی

چهارشنبه، 8 فروردین 1397 رستوران قائم مقام فراهانی

یخچال قائم مقام فراهانی یکی از بزرگترین و قدیمی ترین یخچال های ایران است که به مساحت ۲۰۶ متر مربع در یکی از محلات اصیل و اعیان نشین تبریز که ششگلان نام دارد و در دوران قاجار محله والی گری بود ساخته شد.
قدمت بنا به ۲۱۶ سال قبل یعنی در دوره والی گری عباس میرزا می رسد که توسط تاج ماه بیگم که خواهر ناتنی قائم مقام فراهانی بود ساخته شد.
بنا ۱۱ متر از ارتفاع زمین پائین تر قرار دارد که توسط پله به پائین دسترسی دارد. یخچال قدیمی و سنتی که پس از مرممت از سال ۱۳۹۲ بعنوان رستوران سنتی آماده ارایه خدمات میباشد. اکنون این بنا به عنوان رستوران کاربری دارد که از نایاب ترین غذاهای آذربایجان در این رستوران سرو میشود؛از جمله غذاهای دریای به سبک آذربایجانی.

آدرس: تبریز، خیابان ششگلان، روبروی مدرسه کاشانی، دربند توفیق، یخچال قائم مقام.

تصویری از سفره خانه سنتی قائم مقام فراهانی واقع در یخچال تاریخی قائم مقام

منبع: تبریز مدرن